poniedziałek, 4 października 2021

Nagroda Literacka Nike 2021

 


Zbigniew Rokita laureatem Nagrody Literackiej Nike 2021

 

 3 października po raz 25. w historii przyznano Nagrodę Literacką Nike. Nagrodę  zdobył Zbigniew Rokita za „Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku".

 Autor otrzymał nagrodę podwójnie – decyzją jury oraz czytelników. W laudacji autorstwa Tadeusza Nyczka, członka kapituły Nagrody Literackiej Nike, wybór reportażu Rokity uzasadniono: „Kajś dotyczy sprawy zupełnie fundamentalnej dla naszej historii, o której świadomość powinna być powszechna, odkrywa zatopioną Atlantydę, zatopioną pośrodku Europy”.

 


„Przez większość życia uważałem Ślązaków za jaskiniowców z kilofem i roladą. Swoją śląskość wypierałem. W podstawówce pani Chmiel grała nam na akordeonie Rotę, a ja nie miałem pojęcia, że ów plujący w twarz Niemiec z pieśni był moim przodkiem. O swoich korzeniach wiedziałem mało. Nie wierzyłem, że na Śląsku przed wojną odbyła się jakakolwiek historia. Moi antenaci byli jakby z innej planety, nosili jakieś niemożliwe imiona: Urban, Reinhold, Lieselotte. (...) Postanowiłem pokręcić się po okolicy, spróbować złożyć to w całość. I czego tam nie znalazłem: blisko milion ludzi deklarujących "nieistniejącą" narodowość, katastrofę ekologiczną nieznanych rozmiarów, opowieści o polskiej kolonii, o separatyzmach i ludzi kibicujących nie tej reprezentacji co trzeba. Oto nasza silezjogonia”

- pisze autor w przedmowie.

 



Autorowi serdecznie gratulujemy Nagrody Nike i nagrody od czytelników. Wszystkim spragnionym reportażu najwyższych lotów serdecznie polecamy!

 Zbigniew Rokita (ur. 4 kwietnia 1989 w Gliwicach) – polski dziennikarz i reporter. Specjalizuje się w problematyce Europy Środkowej, Wschodniej oraz Górnego Śląska. Publikował m.in. w „Polityce”, „Tygodniku Powszechnym”, „Znaku” „Dzienniku Gazecie Prawnej”. W latach 2012-2018 redaktor dwumiesięcznika „Nowa Europa Wschodnia”. Ukończył Uniwersytet Jagielloński. Laureat VIII edycji konkursu o Stypendium im. Leopolda Ungera (2020). Jego książka „Królowie strzelców” została przetłumaczona na język ukraiński (tłum. Ołeksij Czupa). Została także wystawiona w Teatrze Nowym w Zabrzu (reż. Piotr Ratajczak, scen. Piotr Rowicki).

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz