niedziela, 4 października 2020

Nagroda Literacka Nike 2020

 

Nagroda Literacka Nike 2020

Nagroda Literacka "Nike" 2020 dla Radka Raka! Jury wybrało jego "Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli". Laureat decyzją jury otrzymał statuetkę i nagrodę pieniężną w wysokości 100 tys. zł.

 „Baśń” na początku miała być zupełnie inną książką, pisałem o dębickich Żydach, a Szela miał się pojawiać jako wspomnienie w tle. Wyszło inaczej. Im dłużej zagłębiałem się w temat, tym więcej znajdowałem ciekawych wątków, aż w końcu uznałem, że Szela zasługuje na swoją książkę. Moi przodkowie byli chłopami. To, co słyszałem w szkole o Szeli, o rabacji, to była narracja kogoś innego. Czułem, że to nie jest opowieść mojej rodziny, to nie jest głos moich przodków. Pomyślałem, że dam głos tym ludziom, którzy go nie mieli. Czyli właśnie chłopom. Do tego doszło zainteresowanie lokalną historią. Kiedy zgłębiałem rzeczywistość pierwszej połowy XIX w. w Zachodniej Galicji, nie mogłem się nadziwić, że tak rzeczywiście mogło być. Uznałem, że także tym czasom należy się opowieść – zupełnie inna niż do tej pory.”

 

Radek Rak to 33-letni polski pisarz fantastyki oraz lekarz weterynarii. Trzy lata temu za swoją powieść „Puste niebo" otrzymał Złote Wyróżnienie w Nagrodzie Literackiej im. Jerzego Żuławskiego, a także nominację do Nagrody im. Janusza A. Zajdla. W 2020 został nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii prozy.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz